Servicemedewerkers, ja of nee?

Veel bedrijven hebben ze in dienst, de #servicemedewerkers. Sinds de komst van #corona is dat fenomeen redelijk ontploft en kunnen we er niet meer omheen. Deze markt is groot geworden en de inzet van de servicemedewerker heeft inmiddels een bestaansrecht opgebouwd en op zich niets mis mee. Het schuurt wel aan alle kanten en als je niet helder omgaat met de taakstelling van dit nieuwe type nieuwe medewerker en voor je het weet voeren ze taken uit die absoluut niet mogen.

Daar waar voor de #particuliere #beveiligingsbranche de #WPBR de absolute richtlijn is, welke op papier en in theorie #bestuursrechtelijk gehandhaaft wordt door de afdelingen #korpcheftaken van de verschillende regio’s in #Nederland wordt er heel divers omgegaan met de inzet van de servicemedewerker.

Binnen de WPBR is het geregeld dat iedere medewerker werkzaam bij een particulier beveiligingsbedrijf #gescreend en een “schoon” verleden moet hebben om maar in de uitvoering te mogen werken, Zo ook de servicemedewerker en heeft het gemiddelde bedrijf allang door dat als ze een losstaand bedrijf oprichten waar geen beveiligingsbedrijf in zit en derhalve geen vergunning, ze niet meer vallen onder de WPBR en ze ruckzichtloos personeel zonder te screenen in kunnen zetten. De afdelinge #KCT van de Nederlandse #Politie geven aan dat als er geen vergund bedrijf is dat het geen taak is van en voor de afdeling KCT en ze er werkelijk niets mee gaan doen.

Let wel, er zijn genoeg bedrijven die keurig omgaan met de inzet van de servicemedewerker, ik heb het over de bedrijven ( en dat zijn er best veel) die willens en wetens handelen met de wetenschap dat #Justis niet controleert en zeker niet handhaaft op bestuursrechterlijk niveau. Deze afdeling die in voorkomende gevallen data, tijden, foto’s heeft mogen ontvangen geven aan dat als we vermoeden dat de WPBR met voeten wordt getreden dat we maar aangifte moeten doen en terwijl we van het #functioneel #parket te horen krijgen dat er geen prioriteit is bij een #economisch #delict die er dan gepleegd kan worden. De bedrijven weten dit!!!

De #opdrachtgevers, #gemeenten #festivalorganisatoren #promotors #vergunningverleners en anderen moeten tot het besef komen dat zij als inhurende partij hoofdelijk aansprakelijk zijn als er #willens en #wetens een #schijnveiligheid ontstaat en dat de opdrachtgever, de organiserende en inhurende partij dus geen spelregels heeft gesteld bij de aanbesteding of offerteronde.

Dit is qua #veiligheid voor het #publiek, de #bezoeker absoluut een onwenselijke situatie en onze oproep is ook om de spelregels helder te stellen.

Inmiddels hebben we een WOOverzoek ingediend bij de #minister van Justitie en Veiligheid en is ze op de hoogte van deze feiten. Wij handelen namens de markt als ND-netwerk.nl en dringen ons op als gesprekspartner, leggen u klip en klaar voor wat er speelt en in een aantal gevallen mat naam, toenaam, locaties en meer en indien het ergens ondanks het aangeven er een vreselijk incident plaats zal gaan vinden, dan kunnen we zeggen “i told you so!

Wanneer gaan de regio’s bij Korpcheftaken in overleg met ons? Wij vertegenwoordigen inmiddels ruim 180 ND bedrijven en over een maand ongeveer 200!

Heeft u op dit gebied #advies nodig? Neem contact op met ons en wij zullen u voorzien van een helder advies betrekking hebbend op de richtlijnen. Houd u eraan want de vraag is niet of het mis kan gaan, maar meer wanneer het mis gaat. Dat wilt u niet bij uw evenement!

Heeft u een ND of BD bedrijf met personeel? Wordt lid van ND-netwerk!

#justis #organisatie #evenement #kct #korpcheftaken #politie #beveiliging #security #eso #ndnetwerk #wij #samen #kenniskunde